Centrum Diabetika
  • Etap1
  • Etap1
  • Etap1

Trzy proste kroki do szczupłej sylwetki

Aktualności

16.05.2011

Zdrowie na dwóch kołach


Rowerowe wycieczki to świetny sposób na utrzymanie dobrej kondycji. Poza tym możemy połączyć trening ze zwiedzaniem ciekawych miejsc.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
Jazda na rowerze niekiedy bywa bardzo szybka. Wystarczy wtedy mały błąd czy nierówność drogi, by doszło do upadku i poważnego urazu. Dlatego zanim wsiądziemy na rower musimy zaopatrzyć się w wygodny, ale mocny kask. Przydatne będą też kolarskie rękawiczki, dłonie podczas jazdy pocą się, przez co niewygodnie trzyma się kierownię. Rękawiczki są niezbędne dla osób chcących spróbować jazdy rowerem górskim na trudnych terenowych trasach.
Kolejna rzecz, którą warto się zająć zanim zacznie się sezon, jest przygotowanie mięśni do jazdy. Najlepiej zacząć od jazdy na rowerze stacjonarnym. Ustawiamy go na niewielkie obciążenia i trenujemy kilkanaście minut dziennie. Ale jeśli nie mamy dostępu do roweru stacjonarnego, można codziennie robić przysiady, skłony i brzuszki. Wzmocnią i rozciągną mięśnie nóg i brzucha.
Zadbajmy również o bezpieczeństwo na drodze. Jeśli jeździmy wieczorami, nasz rower powinien być odpowiednio oznakowany, żeby kierowcy samochodów mogli go zobaczyć z daleka. W dużych miastach wybierajmy oznakowane i bezpieczne ścieżki rowerowe.
Jedziemy na wycieczkę
W naszym klimacie można jeździć około ośmiu miesięcy rocznie. Kiedy śnieg uniemożliwi kolarskie eskapady, warto przesiąść się na rowerek stacjonarny. Wiosną, tuż po powrocie na trasę, zaczynijmy od niezbyt długich dystansów. Pięć, dziesięć kilometrów dziennie wystarczy, bo jeśli przesadzimy, następnego dnia z powodu zakwasów nie damy rady wsiąść na rower. A warto jeździć regularnie. Jedna godzina zabawy pozwala spalić od 200 do 600 kcl - zależnie od intensywności treningu. Dla osób z dużą nadwagą jazda na rowerze jest znacznie bezpieczniejsza niż bieganie. Kolarstwo znacznie lżej obciąża stawy nóg, przez co zmniejsza się ryzyko bolesnej kontuzji. Dla osób ze zwyrodnieniami stawów rower może być niekiedy doskonałą formą rehabilitacji.
Podczas jazdy pracują niemal wszystkie grupy mięśni. Najbardziej obciążone są nogi, ale wysiłek wymagany jest też od mięśni brzucha oraz rąk i klatki piersiowej. Trening sprawia że stają się mocniejsze i bardziej sprężyste. Co więcej, kolarstwo sprawia, że nasz organizm jest lepiej dotleniony, a układu krwionośny pracuje sprawniej. Przy regularnych treningach poprawia się kondycja serca.
Dlatego nie warto czekać. Wyciągnijmy rower z piwnicy albo kupmy nowy, zaplanujmy trasę, namówmy znajomych na wycieczkę. I jedźmy. Regularnie, najlepiej codziennie. Za kilka miesięcy najprawdopodobniej będziemy musieli kupić nowy komplet ubrań, mniejszy o kilka rozmiarów, ale chyba nikt nie będzie tego żałować.

Aktualności

27.12.2016
Osiągnąłeś docelową wagę? Brawo!

Zgubienie zbędnych kilogramów nigdy nie jest prostym zadaniem, a Ty świetnie sobie z tym poradziłeś. Teraz powinieneś skoncentrować się na ustabilizowaniu i utrzymaniu osiągniętej masy ciała.

Strona 1 z 32  > >>